Czym różnią się ramy rowerowe z karbonu, aluminium i ze stali? Co wybrać?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wybór rowerów był niewielki, a prym wiodły wytrzymałe, jednak dość ciężkie ramy stalowe. Potem rynek rowerowy zalała fala dużo lżejszych konstrukcji aluminiowych, które do dzisiaj biją rekordy popularności i sprawdzają się niemal w każdych warunkach. Najnowsze ramy, z włókna węglowego, zachwycają ultra niską wagą, ale ich cena często bywa zaporowa. Czym wobec tego kierować się podczas wyboru idealnego roweru? Sprawdź wady i zalety każdego z tych materiałów.

Rodzaje ram rowerowych

Materiał, z którego wykonana jest rama rowerowa, wpływa na jej wagę, sztywność, wytrzymałość, cenę, komfort jazdy, zdolnością do ewentualnej naprawy w przyszłości. Dawniej najpopularniejszym tworzywem była stal, później jednak w dużej mierze została ona wyparta przez aluminium, charakteryzujące się niższą wagą i możliwością nadawania konstrukcji finezyjnych kształtów. Fenomen aluminium trwa do dziś, choć coraz częściej wykorzystuje się włókno węglowe, które niestety jest dość drogie. Dodatkowo tradycyjna stal wraca do łask. Co wybrać? Na co zwracać uwagę? Jakie są wady i zalety każdego z tych materiałów?

Rama stalowa

Większość, znalezionych na strychu, starych rowerów wykonana jest z wytrzymałej, łatwej w obróbce stali. Ramy z tego tworzywa mają zazwyczaj prosty kształt, dobrze tłumią wstrząsy, ale niestety są dość ciężkie i podatne na rdzewienie. Przez wiele lat materiał ten wykorzystywano do produkcji rowerów z niższej półki zarówno cenowej, jak i jakościowej. Obecnie stopy stali (głównie stop Cro-mo 4130) przeżywają prawdziwy renesans – zaczęto doceniać ich wygodę oraz trwałość i poddawać je cieniowaniu w celu zmniejszenia wagi. Prawdziwi pasjonaci zlecają nawet tworzenie ram stalowych fachowcom, którzy dopracowują każdy ich szczegół według indywidualnych wytycznych klienta. Dzięki temu każdy może wrócić do wspomnień i jeździć rowerem, jaki mieli nasi dziadkowie.

Zalety:

  • niska cena;
  • dobre tłumienie drgań;
  • łatwa w obróbce i naprawie;
  • wytrzymałość.

Wady:

  • duża waga konstrukcji;
  • podatność na korozję;
  • słaby stosunek wytrzymałości do wagi;
  • brak możliwości kształtowania rur – standardowy kształt.

Przykład roweru na ramie stalowej:

Rama aluminiowa

Aluminiowe ramy rowerowe są znacznie lżejsze od ich stalowych odpowiedników. Przy czym zachowują swoją trwałość i dają większą możliwość formowania fantazyjnych kształtów. Konstrukcje te cechuje duża sztywność, która z jednej strony jest plusem, ponieważ pozwala osiągnąć lepsze przyspieszenie i zmniejsza zużycie energii podczas pedałowania, a z drugiej strony negatywnie wpływa na komfort jazdy, podczas której znacznie bardziej odczuwalne są wszystkie nierówności podłoża. Największą zaletą aluminiowych ram rowerowych jest niewątpliwie niski koszt ich produkcji, a co za tym idzie, nieduża cena sprzętu z naprawdę dobrymi komponentami, który świetnie radzi sobie w każdych warunkach. Tworzywo to jest bardzo praktyczne – odporne na warunki atmosferyczne, rdzewienie i wgniecenia.

Zalety:

  • nieduża waga konstrukcji;
  • niska cena;
  • sztywność;
  • wytrzymałość;
  • łatwość uzyskania dowolnego kształtu;
  • dobry stosunek ceny do jakości;
  • odporność na rdzewienie.

Wady:

  • sztywność – słabe tłumienie drgań;
  • mały komfort jazdy w rowerach bez amortyzacji;
  • trudność naprawy uszkodzeń;
  • podatność na zmęczenie.

Przykład roweru na ramie aluminiowej:

Rama karbonowa

Po ramach rowerowych wykonanych z aluminium trudno było wyobrazić sobie jeszcze lżejszy materiał, a jednak. Zyskujący na popularności karbon cechuje nie tylko niska waga (nawet do 600 gram dla ramy szosowej!), ale także sprężystość, duża wytrzymałość na przeciążenia i zdolność niwelowania najmniejszych drgań. To właśnie doskonała mikroamortyzacja w największej mierze wpływa na komfort jazdy rowerem o konstrukcji z włókien węglowych. Do największych minusów ram karbonowych należą przede wszystkim: niebotycznie wysoka cena oraz mała odporność na punktowe uderzenia – duże uszkodzenia mechaniczne „wgniecenia” są praktycznie nie do naprawy, a koszt wymiany ramy to nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego osoby uprawiające wymagające odmiany kolarstwa grawitacyjnego powinny dwa razy zastanowić się nad zakupem roweru karbonowego. Choć nie ma co przesadzać – nowoczesny „karbon” jest coraz doskonalszy i wzrasta również jego odporność na mechaniczne, punktowe uszkodzenia np. od uderzenia kamieni. W przypadku ram karbonowych należy bardziej zwracać uwagę na bezpieczeństwo podczas transportu. Czołowi producenci bagażników rowerowych, produkują nawet specjalne dodatki do swoich produktów lepiej zabezpieczające ramy karbonowe.

Zalety:

  • bardzo niska waga konstrukcji;
  • doskonałe tłumienie drgań;
  • odporność na korozję;
  • łatwość uzyskania dowolnego kształtu;
  • sprężystość i elastyczność.

Wady:

  • kruchość i podatność na uszkodzenia przy mocnym uderzeniu punktowym;
  • wysoka cena;
  • trudność lub brak możliwości naprawy uszkodzeń.

Przykład roweru na ramie karbonowej:

Podsumowanie – Jaką ramę rowerową wybrać?

Wybór odpowiedniej ramy rowerowej zależy od stylu najczęściej uprawianego stylu jazdy, preferencji rowerzysty i od zasobności jego portfela. Każdy materiał wykorzystywany do tworzenia komponentów rowerowych ma swoje wady i zalety, dlatego nie da się jednoznacznie określić, który z nich jest najlepszy. Producenci sprzętu rowerowego stale pracują nad jakością, wytrzymałością i wygodą ram, dzięki czemu znalezienie spełniającego oczekiwania modelu w dobrej cenie wcale nie jest takie trudne.

W skrócie:

  • Stal – jeśli cenisz styl retro i lubisz klasyczne wzornictwo stali.
  • Aluminium – jeśli szukasz dobrej proporcji między ceną, a jakością.
  • Włókno Węglowe – jeśli szukasz najwyższej półki, bez kompromisów.

Chcesz się dowiedzieć, jak efektywniej zmieniać przełożenia, jaki rower lepiej sprawdzi się w mieście – elektryczny czy klasyczny oraz, czy większa tarcza hamulcowa zwiększy siłę hamowania? Odwiedź lulagoga.pl/blog!

Źródło zdjęć: shutterstock.com.

Poprzedni artykułJak się ubrać na rolki?
Następny artykułKite czy windsurfing – co wybrać

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj