Nie jesz mięsa? Zadbaj o suplementację witamin wegańskich!

Dieta pozbawiona produktów odzwierzęcych wiąże się z koniecznością uzupełniania witamin, które inni pozyskują z mięsa, nabiału czy jaj. Osoby, które decydują się przejść na weganizm ze względów m.in. etycznych, duchowych czy zdrowotnych, powinny pamiętać, żeby zażywać odpowiednie suplementy. Zatem jakie witaminy wegańskie są niezbędne w tego rodzaju diecie?

Co cennego jest w mięsie?

Znajduje się w nim bardzo ważna witamina, która odgrywa istotną rolę w prawidłowym działaniu układu nerwowego i krwiotwórczego. Ma również wpływ na stan skóry oraz układ pokarmowy. Uczestniczy w syntezie białek i kwasów nukleinowych. Bierze też udział w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów. Tą witaminą jest B12. Wpływa nie tylko na wyżej wymienione procesy. Odpowiada także za zmniejszenie uczucia zmęczenia, sprawność mięśni, czy prawidłowy wzrost i wytwarzanie energii komórek. Jej niedobór bądź nadmiar może zaburzyć homeostazę organizmu. Warto zadbać o jej prawidłowy poziom, gdyż wykrycie nieprawidłowości z nią związanych wcale nie jest łatwe i szybkie.

Niedobór witaminy B12

Najpoważniejszym skutkiem zbyt niskiego poziomu tej witaminy jest anemia (często kojarzona z niedoborem żelaza). Kolejnymi objawami mogą być chroniczne zmęczenie, brak równowagi, pogorszenie pamięci oraz ogólnej sprawności umysłowej. Szczególnie dla młodych osób, które zrezygnowały z produktów odzwierzęcych, niedobór witaminy B12 może być niebezpieczny. W dzisiejszym natłoku pracy, konieczności skupienia i dużej ilości nauki, problemy z koncentracją mogą być bardzo kłopotliwe. Co więcej, przeprowadzono badania, które potwierdzały, że u osób w podeszłym wieku z wykrytym zbyt niskim poziomem B12 częściej rozwijały się choroby związane z demencją.

Kiedy należy przyjmować witaminy wegańskie?

Przede wszystkim zależne jest to od ogólnego poziomu witamin we krwi. Warto zatem wykonywać morfologię regularnie i konsultować się z lekarzem. Weganie powinni w szczególności zwrócić uwagę na witaminę B12, D, wapń oraz kwasy Omega-3. Dobrze jest wiedzieć, że B12 magazynowana jest w wątrobie przez wiele lat i zużywa się powoli. Należy uważać, by nie doprowadzić do jej nadmiaru.

Witaminy wegańskie uzależnione są od składu

Na rynku znajduje się dużo suplementów diety. Wiele z nich reklamuje się jako wegańskie. Jednak czytanie składu jest nieodzownym elementem podczas dokonywania wyboru. Nierzadko tabletki, krople czy witaminy w innej formie zawierają substancje pochodzenia zwierzęcego. Na przykład otoczki kapsułek często mają w składzie żelatynę wieprzową. Producenci dodają też laktozy lub tłuszczów zwierzęcych z nadzieją, że nikt nie doczyta ulotki. Niekiedy preparaty testowane są wcześniej na zwierzętach, co jest sprzeczne z założeniami weganizmu. Dlatego warto być świadomym i wybierać mądrze.

Świat suplementów diety i leków jest bardzo różnorodny. Jednak znalezienie wartościowych witamin i minerałów z dobrym składem jest niezwykle trudne. Producenci, chcący iść na skróty, nie dbają o skład, a tylko o dobrą reklamę. Witaminy wegańskie trzeba kupować z rozwagą i nie pozwolić, by styl życia i dieta wpłynęły na pojawienie się niedoborów.

Nie jesz mięsa? Zadbaj o suplementację witamin wegańskich!
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here